Professor at Karlshochschule since

  • September 1, 2007

Main Focus of Teaching

  • Management and Marketing of Meetings, Expositions, Events, and Conventions
  • Sports and Event Venue Development and Management
  • Corporate Communication, especially Branded Spaces
  • International Business Communication

Research fields and interests

  • Planning, development and operation of event and leisure property, especially corporate branded spaces
  • Current issues in event management and event marketing
  • Current management challenges for event properties, with particular regard to corporate social responsibility and sustainability

Academic Education and Training

  • Conferral of a Doctorate in Philosophy (Dr. phil.) with the utmost distinction: summa cum laude
  • Dissertation "Perzeption, Grenzen und Chancen des Subsidiaritätsprinzips im Prozess der Europäischen Einigung. Eine international vergleichende Analyse aus historischer Perspektive", which includes a content analysis in five languages (English, French, Italian, Swedish, and German)
  • Studies in Modern and Contemporary History, Communications Theory, and Political Science at the University of Münster (WWU), Westphalia

Business Experience (selection)

  • Head of the subdivision "Venues" at SYMBIOS AG, a management consultancy specializing in special venues (exhibition centers, convention centers, multipurpose arenas, event venues, airports etc.) 
  • Project manager of over 50 consulting projects, mainly for local authorities or operating companies of exhibition- and congress centers, other event venues as well as airports in Germany and abroad 

Expert Activities

  • Assessor / external member in an Appointment Commission at the Ostfalia University of Applied Sciences
  • Assessor for an accreditation procedure of ZEvA (Central Evaluation and Accreditation Agency, Hannover)

Further Information

  • Honorary member of the EVVC ( "Europäischer Verband der Veranstaltungszentren" e.V.)
  • Member of the EASM ("European Association for Sport Management")
  • Member of the Deutsch-Italienische Gesellschaft, Karlsruhe

Publications and Working Papers

Monographs

  • Bielzer, L. (2003): Perzeption, Grenzen und Chancen des Subsidiaritätsprinzips im Prozess der Europäischen Einigung. Eine international vergleichende Analyse aus historischer Perspektive. Münster: LIT Verlag.

 

Articles in anthologies

  • Bielzer, L. (2014): Event Venues. In: Beech, J., Kaiser, S. and Kaspar, R. (eds.): The Business of Events Management. Boston: Pearson Education.
  • Bielzer, L. (2013): Sekundärnutzen im Sport. In: Bezold, T., Thieme, L., Trosien, G. and Wadsack, R. (eds.): Handwörterbuch des Sportmanagements. 2. revised and extended edition. Frankfurt am Main: Peter Lang, 255-264.
  • Bielzer, L. (2013): Trägerschaftsmodelle. In: Bezold, T., Thieme, L., Trosien, G. and Wadsack, R. (eds.): Handwörterbuch des Sportmanagements. 2. revised and extended edition. Frankfurt am Main: Peter Lang, 432-443.
  • Bielzer, L. (2013): Corporate Branded Spaces: A Glance at Today’s Diversity and Some Historic Origins. In: Sonnenburg, S. and L. Baker (eds.): Branded Spaces: Experience Enactments and Entanglements. Wiesbaden: Springer VS, 89-108.
  • Bielzer, L. (2012 – in preparation): Event Venues. In: Beech, J., Kaiser, S. and Kaspar, R. (eds.): The Business of Events Management. Boston: Pearson Education.
  • Bielzer, L. (2011): Historische Entwicklung von Sport- und Veranstaltungsimmobilien. In: Bielzer, L. und Wadsack, R. (eds.): Betrieb von Sport- und Veranstaltungsimmobilien. Managementherausforderungen und Handlungsoptionen. Frankfurt/Bern: Peter Lang, 11-35.
  • Bielzer, L. (2011): Nachhaltigkeit bei Sport- und Veranstaltungsimmobilien – Historie, aktueller Stand und Perspektiven bei ausgewählten Immobilienclustern. In: Bielzer, L. und Wadsack, R. (eds.): Betrieb von Sport- und Veranstaltungsimmobilien. Managementherausforderungen und Handlungsoptionen. Frankfurt/Bern: Peter Lang, 147-176.
  • Bielzer, L. (2011): Eissporthallen. In: Bielzer, L. und Wadsack, R. (eds.): Betrieb von Sport- und Veranstaltungsimmobilien. Managementherausforderungen und Handlungsoptionen. Frankfurt/Bern: Peter Lang, 215-237.
  • Bielzer, L. and Fahrner, A. (2011): "Internationalisierung" der Trägerschaft bei Multifunktionsarenen – Lernen von den USA? In: Bielzer, L. and Wadsack, R. (eds.): Betrieb von Sport- und Veranstaltungsimmobilien. Managementherausforderungen und Handlungsoptionen. Frankfurt/Bern: Peter Lang, 259-284.
  • Bielzer, L. and Wadsack, R. (2011): Betriebswirtschaftliche Herausforderungen des Managements von Sport- und Veranstaltungsimmobilien. In: Bielzer, L. und Wadsack, R. (eds.): Betrieb von Sport- und Veranstaltungsimmobilien. Managementherausforderungen und Handlungsoptionen. Frankfurt/Bern: Peter Lang, 53-127.
  • Bielzer, L. (2009): Sustainable Development of Event Venues – Selected International Examples in Facts and Figures. In: Kaiser, S., Kaspar, R. and Wolfram, G. (eds.): Kufstein Congress on Sports & Culture 2009. Sustainable Event Management – Lessons Learnt and Prospects. Congress Proceedings. Norderstedt: FH Kufstein, 27-46.
  • Bielzer, L. (2005): Standort- und betriebsoptimierte Projektplanung und Projektentwicklung von Sportimmobilien. In: Jakubczyk, P. (eds.): Perspektiven Sport- & Aktivtourismus. o. p., 163-180.
  • Bielzer, L. and May, Th. (2005): Bewertung von Veranstaltungszentren und Messen. In: Bienert, S. (eds.): Bewertung von Spezialimmobilien. Risiken, Benchmarks und Methoden. Wiesbaden: Gabler, 381-404.
  • Bielzer, L. and Weber, K. (2005): Bewertung von Schlössern und Burgen. In: Bienert, S. (eds.): Bewertung von Spezialimmobilien. Risiken, Benchmarks und Methoden. Wiesbaden: Gabler, 927-950.

 

Anthologies

  • Bielzer, L. and Wadsack, R. (eds.) (2011): Betrieb von Sport- und Veranstaltungsimmobilien. Managementherausforderungen und Handlungsoptionen. Frankfurt/Bern: Peter Lang.
  • Bielzer, L. and Thomas, B. (eds.) (2002): Vielfalt in Einheit. Europäische Einigung und westfälische Geschichte. Festschrift für Paul Leidinger. Münster: Aschendorff.

Lectures (selection)

  • Bielzer, L., and R. Kaspar (2011). Events as a Tool for Destination Branding in Snow Sports Resorts – Impacts for Long-Term Sports Venue Infrastructure Planning. Lecture held at the 4th Kufstein Winter School at university of applied sciences Kufstein (Tirol)/Austria.
  • Bielzer, L. (2011). "Internationalisierung" der Trägerschaft bei Multifunktionsarenen – Lernen von den USA?, Lecture held at Rheinhold-Würth-Hochschule Heilbronn, Sportmanagement.
  • Bielzer, L. (2011). Sportstätten auf dem Weg zu Corporate Branded Spaces – Entwicklungen, Herausforderungen und Trends, lecture at Ostfalia Hochschule für Angewandte Wissenschaften, Campus Salzgitter.
  • Bielzer, L. (2011). Corporate Branded Spaces als neue Freizeitinfrastruktur? – Einordnung und Bewertung ausgewählter Beispiele, Key Note Speech, symposium "Erlebniswelten und Freizeitinfrastruktur" at the university of applied sciences Kufstein (Tirol)/Austria.
  • Bielzer, L. (2010). Medien im Spannungsfeld zwischen Globalisierung und Lokalisierung, lecture held at the Youth Media Days 2010, Stuttgart/Germany.
  • Bielzer, L. (2010). Strategic Marketing of Airlines – Theoretic Introduction, Overview and Current Trends, lecture held at the seminar "Marketing & Market Research for Air Transport", University of Westminster, London/GB.
  • Bielzer, L. (2010). Zwischen Italianità und deutscher Gründlichkeit: Chancen und Risiken deutsch-italienischer Zusammenarbeit, lecture held at Università Cattolica del Sacro Cuore, Milan/Italy.
  • Bielzer, L. (2009). Managementherausforderungen multifunktionaler Sportimmobilien, lecture held at the University of Heilbronn's Reinhold-Würth Campus in Künzelsau/Germany.
  • Bielzer, L. (2008). Special Marketing Activities and Event-Marketing in Air Transport, lecture held at the seminar "Marketing & Market Research for Air Transport", University of Westminster, London/GB.
  • Bielzer, L. (2008). "'Dritte Orte' oder 'Built Marketing Events': Chancen und Risiken von Brandlands im Marketing-Mix von Unternehmen", lecture held at Ostfalia University of Applied Sciences (Campus Wolfenbüttel), Wolfenbüttel/Germany.
  • Bielzer, L. (2007). How to produce Long-Term Air Traffic Forecasts?, lecture held at the seminar "Demand Analysis and Capacity Management", University of Westminster, London/GB.