Professor of Arts Management and Cultural Studies

Professor at Karlshochschle since

  • September 1, 2013

Committees/Responsibilities

Main Focus of Teaching

  • Cultural management
  • Media and cultural theory and applied cultural science
  • Scientific theory

Modules

  • Introduction to Scientific Work
  • Introduction to Arts and Cultural Management
  • Cultural History and Cultural Theory
  • Cultural Turns: Approaching the Social (Master)
  • Performance and Performativity (Master)
  • Cultural Leadership: Betwixt and Between (Master)

Research fields and interests

  • Management in the non-profit sector
  • Digital media culture
  • Transformational processes and Performativity

Academic Education and Training

  • Terms abroad as a visiting professor, guest lecturer, and other capacities in London, Cornell, and Lisbon
  • Doctorate with a thesis on memory culture and media theory at the Westphalian Wilhelm University, Münster
  • Master of Arts in communication and media sciences, English philology, as well as culture, communication, and management at the Westphalian Wilhelm University, Münster
  • Applied theater sciences studies at the University of Gießen

Practical Experience

  • since 2010: Certified system coach and free trainer in the area of scientific management
  • International Graduate Centre for the Study of Culture, University of Gießen: Managing Director
  • Grafenegg International Music Festival and the Tonkünstler Orchestra, Grafenegg/Austria: Press Officer
  • Project activities, etc., for McKinsey & Co., Bertelsmann Foundation, University of the Arts, Berlin

Expert Activities

  • Training, coaching, consultation, etc., for Saint Mary's University, Halifax/Canada, LMU Munich, the University of Rostock, Studienstiftung des deutschen Volkes (Study Foundation of the German People), Science Management Center, Speyer
  • Project work for the Ruhrtriennale Cultural Festival
  • Evaluator for scientific journals and professional associations

Further Information

Awards and Scholarships

  • 2010: nominated for the Young Scholars Award of the International Communication Association (ICA) by Prof. Dr. Richard Grusin (USA) and Prof. Dr. Anna Reading (UK/Australia)
  • 2006: Doctorate – awarded by WWU, Münster
  • 2005-2006: Doctorate – scholarship from the Studienstiftung des deutschen Volkes (Study Foundation of the German People)
  • 2005: Blog – winner of the "Preisbloggen Awards" of the DIE ZEIT weekly newspaper for the VfLog.de project (with Maik Gizinski)
  • 1998-2004: Studies – scholarship from the Studienstiftung des deutschen Volkes (Study Foundation of the German People)

 

Memberships

  • Deutsche Gesellschaft für Publizistik und Kommunikationswissenschaft (DGPuK – German Association for Publicity and Communication Sciences)
  • European Communication Research and Education Association (ECREA)
  • Gesellschaft für Medienwissenschaft (GfM – Association for Media Science)
  • International Communication Association (ICA)
  • Netzwerk Wissenschaftsmanagement (Network Science Management)

Publications and Working Papers

Monographs

  • Zierold, M. und Nünning, A. (2008): Kommunikationskompetenzen. Erfolgreich kommunizieren in Studium und Beruf. Stuttgart: Klett.
  • Zierold, M. (2006): Gesellschaftliche Erinnerung. Eine medienkulturwissenschaftliche Perspektive. Berlin, New York: de Gruyter.

 

Anthologies

  • Zierold, M., Hauthal, J. und Carl, H. (2011) (Hrsg.): Kulturwissenschaften exemplarisch. Gießener Forschungsbeiträge zu acht Kernkompetenzen.  Trier: wvt. (Reihe: Giessen Contributions to the Study of Culture, Bd. 7).
  • Zierold, M., Jacke, C. und Ruchatz, J. (2011) (Hrsg.): Pop, Populäres und Theorien. Forschungsansätze und Perspektiven zu einem prekären Verhältnis in der Medienkulturgesellschaft. Berlin/Münster: Lit. (Reihe: Populäre Kultur und Medien, Bd. 2). 
  • Zierold, M., Jacke, C. und Schwarzenegger, C. (2009) (Hrsg.): Populäre Erinnerungskulturen, Erinnern und Vergessen in der Medienkultur. Schwerpunktausgabe "medien&zeit – Kommunikation in Vergangenheit und Gegenwart", 4/2009, Jg. 24. Wien: Arbeitskreis für historische Kommunikationsforschung.

 

Articles

    • Zierold, M. (2014): "Von Einzelmaßnahmen zu integrierten Netzwerken: Internationalisierung am International Graduate Centre for the Study of Culture". In: von Bülow, I. (Hrsg.): Nachwuchsförderung in der Wissenschaft. Best Practice Modelle zum Promotionsgeschehen – Strategien, Konzepte, Strukturen. Berlin, Heidelberg: Springer, 183-196.
    • Zierold, M. (2013): "Bauman, Zygmunt". In: Nünning, A. (Hrsg.): Metzler Lexikon Literatur- und Kulturtheorie. 5. aktualisierte und erweiterte Auflage. Stuttgart: Metzler.
    • Zierold, M. (2013): Digital Humanities. In: Nünning, A. (Hrsg.): Metzler Lexikon Literatur- und Kulturtheorie. 5. aktualisierte und erweiterte Auflage. Stuttgart: Metzler. 
    • Zierold, M. und Heuser, S. (2013): Medien, digitale. In: Nünning, A. (Hrsg.): Metzler Lexikon Literatur- und Kulturtheorie. 5. aktualisierte und erweiterte Auflage. Stuttgart: Metzler. 
    • Zierold, M. (2013): Skandalisierung. In: Nünning, A. (Hrsg.): Metzler Lexikon Literatur- und Kulturtheorie. 5. aktualisierte und erweiterte Auflage. Stuttgart: Metzler. 
    • Zierold, M. and Neumann, B. (2012): Cultural Memory and Memory Cultures. In: Neumann, B. and Nünning, A. (eds.): Travelling Concepts for the Study of Culture. Berlin/New York: de Gruyter, 225-248.
    • Zierold, M. (2012): Mass Media, Media Culture and Mediatisation. In: Neumann, B. and Nünning, A. (eds.): Travelling Concepts for the Study of Culture. Berlin/New York: de Gruyter, 337-352.
    • Zierold, M. (2012): Medienskandale als Grenzerfahrungen. Wenn es sie nicht schon geben würde, müsste man sie erfinden. In: Lamprecht, W. (Hrsg.): Weißbuch Kulturjournalismus: Musik, Bildende Kunst, Literatur, Tanz, Theater, Architektur, Medien. Wien: Löcker, 157-168.
    • Zierold, M., Jacke, C. und Ruchatz, J. (2011): Pop, Populäres, Theorien. In: Dies. (Hrsg.): Pop, Populäres und Theorien. Forschungsansätze und Perspektiven zu einem prekären Verhältnis in der Medienkulturgesellschaft. Berlin/Münster: Lit, 7-13.
    • Zierold, M. and Neumann, B. (2010): Media as Ways of Worldmaking: Mediaspecific Structures and Intermedial Dynamics. In: Nünning, V., Nünning, A. and Neumann, B. (eds.): Cultural Ways of Worldmaking. Media and Narratives. Berlin/New York: de Gruyter, 103-118.
    • Zierold, M. (2010): Memory and media cultures. In: Nünning, A. and Erll, A. (eds.): A Companion to Cultural Memory Studies. Berlin/New York: de Gruyter. 399-407. [new edition of Handbook Cultural Memory Studies (2008)].
    • Zierold, M. (2010): Methoden medien- und kommunikationswissenschaftlicher Ansätze. In: Nünning, V. und Nünning, A. (Hrsg.): Methoden der literatur- und kulturwissenschaftlichen Textanalyse. Stuttgart: Metzler, 317-333.
    • Zierold, M. (2009): Metaphors We Communicate By. Changing Metaphors of Communication in Everyday Language and Communication Theory. In: Grabes, H., Nünning, A. and Baumbach, S. (eds.): Metaphors Shaping Culture and Theory. Tübingen: Narr, 211-228. [=REAL, 25. Yearbook of Research in English and American Literature 2009].
    • Zierold, M. und Jacke, C. (2008): Pop – die vergessliche Erinnerungsmaschine. In: Dies. (Hrsg.): Populäre Kultur und soziales Gedächtnis: theoretische und exemplarische Überlegungen zur dauervergesslichen Erinnerungsmaschine Pop. Frankfurt/Main u.a.: Peter Lang, 199-210. [=Zeitschrift "SPIEL – Siegener Periodicum zur Internationalen Empirischen Literaturwissenschaft", 24/2].

    Conference Contributions

    • Zierold, M. (2013): Scandals on tour? Media scandals and (trans)national publics. Konferenz Touring Consumption, Karlshochschule International University, Karlsruhe, 24.10.2013. 
    • Zierold, M. (2013): Wissenschaftsmanagement als Beruf: Eine Profession im Werden. Vortrag im Rahmen einer Ringvorlesung des LMU Graduate Centre, München, 04.03.2013. 
    • Zierold, M. (2013): Turning Culture on Management. Towards a Problem-Based Study of Management and Culture as if People Mattered. Vortrag im Rahmen des Berufungsverfahrens Professur Kulturmanagement und Kulturwissenschaft, Karlshochschule International University, Karlsruhe, 15.10.2013. 
    • Zierold, M. (2012): Nothing new under the screen? Forgotten continuities in the history of new media. Tagung Crossroads in Cultural Studies 2012, Paris (Sorbonne), 04.07.2012. 
    • Zierold, M. and Sicks, K. (2012): Efficient Affinities: Media and Emotions. Keynote Lecture auf der European Summer School in Cultural Studies 2012: Structures of Feeling. Universität Kopenhagen, Kopenhagen/Denmark, 27.06.2012. 
    • Zierold, M. (2012): Von Einzelmaßnahmen zu integrierten Netzwerken: Internationalisierung am International Graudate Centre for the Study of Culture (GCSC). Tagung Best-Practice-Modelle in der Nachwuchsförderung, Graduate Centre LMU München, 22.05.2012. 
    • Zierold, M. (2012): Internationalisierung der Graduiertenausbildung. Chancen und Herausforderungen Binationaler Promotionen. Vortrag auf Einladung des Rektorats, Universität Rostock, 16.04.2012. 
    • Zierold, M. (2012): Das Theorie/Praxis-Missverständnis (und andere Herausforderungen) des "Transfer"-Konzepts. Jahrestagung der AG Populärkultur und Medien der Gesellschaft für Medienwissenschaft, Universität Oldenburg, 13.01.2012.