Intercultural Communicative Competence bei Prof. Dr. Javier Montiel (in englischer Sprache)

  • Main research discussions around the concept of intercultural competence
  • New conceptual approaches (e.g. reflective intercultural competence, cosmopolitanism, etc.)
  • Intercultural competence training: methodology and design
  • Further activities for enhancing intercultural competence in organizations (coaching, consulting).

Intercultural Marketing bei Prof. Dr. Melodena Balakrishnan (in englischer Sprache)

Intercultural Marketing

Im Modul Intercultural Marketing – ebenfalls im zweiten Semester – erlangst du ein grundlegendes Verständnis für Marketingstrategie, Marktanalyse und verschiedene Elemente des Marketing-Mix (Produkt, Preis, Promotion und Distribution) sowie den Einfluss der lokalen Kultur auf Marketingstrategien.

  • Basic concepts and tools of Strategic Marketing at the national and international level
  • Influence of local culture on the decision-making context when attempting to apply Marketing Strategy in foreign markets
  • Development of Marketing strategy and adjustment of Marketing strategies to fit local (international) culture, market conditions and customer needs
  • Customer, company and competitor analysis
  • Application of core concepts of Operational Marketing (e. g. 4Ps, CRM and communication mix) in the context of meeting customer needs across different cultures
  • Application of Marketing concepts and tools to facilitate decision-making
  • Definition of Market and Marketing Research and explanation of their usefulness in investigating foreign market potential

Corporate Culture bei Dr. Rolf Schulz (in englischer Sprache)

Nach einer Einführung in das interkulturelle Management im Modul Kulturstudien steht im zweiten Semester die Unternehmenskultur im Mittelpunkt. Hier erfahre ich, wie Normen und Wertvorstellungen das Handeln und Zusammenarbeiten in Organisationen prägen, tauche in die Netzwerktheorie ein, mache mich mit den Instrumenten der Organisationsentwicklung vertraut und eigne mir in vielen Übungen wertvolle, praktische Skills an.

  • Basic concepts of Organizational Culture
  • Organizational History
  • Human Relations Theory and participated scientific branches (for example Chicago School)
  • Organizational Development
  • Network Theory
  • Introduction to Organizational Communication
  • Management of Organizational Culture and Rhetoric